Despre importanța somnului (I)

Image

Somnul este esențial pentru sănătatea și starea de bine a unei persoane, cu toate acestea din ce în ce mai multe studii raportează că majoritatea oamenilor nu dorm un număr suficient de ore pe noapte (diverse studii arată că între 60-75% din americani au probleme legate de somn cel puțin câteva nopți pe săptămână).

Cantitatea de somn necesară variază de la persoană la persoană, dar majoritatea oamenilor au nevoie de aproximativ opt ore de somn pe noapte. Unele persoane sunt capabile să funcționeze la capacitate maximă dacă au dormit șase ore, altele au nevoie de zece. Trebuie reținut însă că, în general, la mai puțin de șase ore de somn pe noapte încep să se vadă consecințele deprivării de somn.

În timp, lipsa unui somn suficient și de calitate poate duce la diverse probleme de sănătate, cum ar fi creșterea în greutate, hipertensiunea arterială sau scăderea imunității organismului.

Harvard Women’s Health Watch sugerează șase motive pentru care merită să încerci să obții un somn de calitate:

1.     Învățare și memorie: Somnul ajută creierul să proceseze informațiile și să le rețină printr-un proces numir consolidarea memoriei. În diverse studii, oamenii care au dormit după ce au învățat o anumită activitate au avut rezultate mai bune la teste.
2.     Metabolism și greutate: Deprivarea cronică de somn poate cauza creștere în greutate prin afectarea modului în care corpurile noastre procesează și depun glucidele, și prin modificarea nivelelor unor hormoni care ne influențează apetitul.
3.     Siguranță: Datoria de somn contribuie la tendința de a ațipi în timpul zilei. Aceste momente pot duce la diverse greșeli, cum ar fi erori medicale sau accidente rutiere.
4.     Starea de spirit: Lipsa somnului duce la iritabilitate, inatenție și scăderea capacității de concentrare. De asemenea te face să fii prea obosit pentru a te bucura de lucrurile care îți.
5.     Sănătatea inimii: Anomaliile somnului sunt corelate cu hipertensiune, creșterea hormonilor de stres și bătăi cardiace neregulate.

6.     Boli: Lipsa somnului alterează funcția sistemului imunitar. Un regim de somn suficient poate ajuta la lupta împotriva cancerului.

Reclame

6 sfaturi pentru o memorie de durata

Creierul uman reprezintă o bibliotecă gigantă în care, în locul cărților, sunt stocate amintiri. În mod normal, suntem capabili să extragem  o anumită informație din „baza noastră de date” instant, însă ați trecut cu singuranță prin momente în care nu vă puteați aduce aminte diverse lucruri. Nimănui nu îi place o bibliotecă dezorganizată, în care nu poți găsi nimic. Lacunele din memorie pot fi lucruri triviale, cum ar fi faptul că niciodată nu îți poți localiza telefonul, dar pot afecta chiar și relațiile sociale. Nimic nu e mai neplăcut decât o conversație în care încerci să eviți în continuu să te adresezi direct persoanei din față pentru că nu îți mai aduci aminte cum se numește. Dacă te-ai identificat cu una din situațiile anterioare, nu dispera! Există câteva metode simple prin care îți poți îmbunătăți memoria:

1. Fă exercițiu fizic în mod regulat.

Mens sana in corpore sana! Un corp sănătos este strâns legat de sănătatea mentală. Diverse studii au demonstrat că exercițiul fizic viguros crește plasticitatea neuronală. Dacă ai luat vreodată o pauză în timp ce învățai pentru a alerga sau pur și simplu pentru a te plimba în pas alert în jurul blocului, cu siguranță înțelegi importanța acestui concept.

2. Implică-te!

E de la sine înțeles că o relație bună cu familia și cu prietenii îți oferă o stare de bine din punct de vedere emoțional și social. Relațiile au însă impact chiar și asupra sănătății, în mod special asupra creierului. Sunt mai multe mecanisme prin care  o viață socială activă previne pierderile de memorie însă unul din cele mai importante constă în faptul că prietenii și familia ne ajută să procesăm mai bine evenimentele stresante.

3. Menține o dietă sănătoasă.

Cu siguranță ai mai auzit acest sfat, dar poate nu știai că unele alimente îți protejează memoria, în timp ce altele pot duce la slăbirea creierului prin diferite boli. Încearcă să mănânci multe fructe, legume, cereale integrale și nuci. Evită carnea roșie, lactatele și alimentele procesate.

4. Încearcă să ai un somn odihnitor.

Consolidarea memoriei depinde de un somn de calitate. Deși cantitatea de somn necesară diferă între persoane, în general un adult are nevoie de șapte ore și jumătate. Cercetările recente au arătat că sunt necesare cel puțin șase ore de somn pentru  a avea o memorie optimă. Pentru un somn de calitate este important să îți formezi o rutină și să încerci să adormi la aceeași oră în fiecare seară. Evită cafeaua și alți stimulanți! Deși cresc atenția pe termen scurt, afectează calitatea somnului astfel că în timp îți vor scădea capacitatea de a stoca informații.

5. Învață ceva nou.

Factorul decisiv pentru creșterea rezervei cognitive nu este reprezentat doar de anii de educație formală, ci de activitățile stimulante efectuate. În alte cuvinte, indiferent de nivelul de educație, orice persoană poate învăța toată viața. Nu e nevoie să mergi zi de zi la școală (deși acestă activitate îți stimulează memoria permanent!). Iată câteva idei: vizitează un muzeu, învață să cânți la un instrument, cercetează un domeniu care te-a pasionat întotdeauna sau alătură-te unui club de carte. Poți juca șah sau poți învăța web design. Fii creativ!

6. Organizează-te!

După cum este mai ușor să găsești un lucru pe un birou aranjat, tot așa este mai ușor să îți aduci aminte practic orice lucru când ziua ta este organizată și nu haotică. Folosește o agendă și liste pentru diversele lucruri pe care trebuie să ți le aduci aminte în cursul zilei. Nu uita să te concentrezi pe fiecare activitate în parte!

Arta pentru viață

Ce este arta? O colecție de obiecte cu uz estetic sau ceva mai mult?

Totdeauna am considerat ca a fi artist nu înseamna a te încadra într-un tipar tradițional: nu toți pictorii sunt artiști, dar până și un vânzător ambulant își poate exercita meseria cu artă.

Ce este arta? În viziunea mea, arta reprezintă expresia perspectivei fiecărui individ asupra vieții. Unii aleg sa o reprezinte prin sculptură, alții prin film, alții..prin transformarea unei simple conversații în artă. Căci viața este doar o adunătură de momente legate între ele și fiecare moment în sine poate fi o capodoperă. Depinde doar de autor: „a fi sau a nu fi artist?” rămâne întrebarea esențială.

         Sunt oameni care trec prin fiecare zi fără a-și lua timp sa savureze minunația unei clipe… sunt oameni care nu sunt conștienți că momentele valoroase sunt de obicei create, nu doar primite. Zâmbetul unui copil, poveștile bunicilor, sentimentul de nedescris pe care îl ai după ce ai făcut o faptă bună, un curcubeu reflectat într-o picătură de apă.. Acestea sunt doar câteva exemple de fragmente de frumos pe care le poți pierde din neatenție.

         Dar a îți transforma viața într-o opera de artă presupune mai mult decât doar a observa estetica din jur. Un artist adevărat vede frumosul în orice lucru, oricât de neînsemnat ar părea. Chiar și un examen pentru un student, un deadline pentru un ziarist, o operație pentru un medic, un eseu pentru un tânăr care dorește să își împingă limitele reprezintă modalități de a ieși din ordinar. Mai mult decât atât, asemenea sculptorului care vede o capodoperă într-un bloc de piatră, omul-artist vede în orice posibilitate o oportunitate.

         Arta este modalitatea prin care aspectele neplacute ale vieții se metamorfozează în momente de neuitat. Artistul este un simplu om care alege să neglijeze urâtul și să se concentreze pe frumos. Scriitorul Elbert Hubbard scria la un moment dat că arta nu este un lucru, este o cale!